Tembun







Tembun.. bukan Tambun.. Bukit Tambun pon bukan.
Tau tembun tu apa?
Tembun is a kind of macam tumbesaran yang jitu dan bagai di pam-pam dan adalah tumbesaran yang segera, disebabkan oleh pemakanan yang sakan tanpa eksesais yang mencukupi. Ini bukan DBP punya istilah, tapi saya yang memanipulasinya mengikut pemahaman dan takrifan semasa.

Saya dah lama tak melompat-lompat. Dulu, masa muda setahun lepas, petangnya rajin jugaklah melompat-lompat sehingga kiraaan maksima seribu.. Dah lama terberpuasa demi kerjaan itu. Saya pun tak pasti kenapa. Satu yang sangat pasti adalah sebab sinetron kat Tivitiga jam 6.30 petang zaman dulu. Asik nak mengadap tivi ja.

Lepas tu dah rasa berat nak mengapungkan badan demi nak eksesais. Nak berlari anak pun tak mampu. Rasa macam guni penuh berisi beras nak lari.

Kite ingat kawalan pemakanan akan membantu. Sikit ja kot. Satu hari, tergerak hati nak memanjat naik atas mesin timbang orang tu. Masa tengok tu tak sure mata nak tercabut, atau mata penimbang yang nak tercabut, atau dua-dua akan tercabut serentak. Ishh.

Dan sesungguhnya rasa macam apa pun tak tau. Dah la tinggi pun kurang banyak dari ketinggian biasa. Rasa macam bonsai pun ada. Yeah.. bonsai.. kecik comel, cantik.. ada spesis gemuk pun ada kurus pon ada. Gemuk pun cantik. Macam tu lah makcik rasa diri ini.

Sekarang, makcik sedang insaf.. mudah-mudahan kite menten comel dalam ketembunan. Kenapa kite less like tang tembun?

Satu, cik baba bila tau kite tembun sikit, dia akan cakap, awat macam lebih je.

Kedua, kaki kite comel lebih dari anak dara dalam cerita dongeng yang lari tengah malam sebab jumpa putera dan tertinggal kasut kacanya. Dan sebab kaki kite lebih comel, makanya dengan ketembunan itu, kaki susah nak tampung keberatan yang menghampiri dan melebihi paras bahaya.
Ketiga, baju kawin dulu tak muat. Dulu, dah janji dengan cik baba, kite akan tetap muatkan diri dalam baju kebaya itu. Heheh..
Empat, lima dan enam sebab lain adalah sebab yang berulang dari sebab di atas. Boleh gitu?


Buat masa sekarang macam tu lah. Awat panjang sangat nih?

Comments

Popular Posts