30 December 2010

Yeah! Cuti!







ok.. ok.. saya sorang je, rasanye lah, lambat betul up kan entry Malaysia menang bola Piala AFF semalam. Bukan tak bangga. Cuma jauh dari pc dan alat elektronik lain atas sebab duniawi.. Smile

Bangga sungguh :
  • dengan semangat teamwork pemain.
  • usaha keras dan semangat juang tinggi pemain.
  • daya sokongan padu rakyat Malaysia yang tak berbelah bahagi, regardless of sebarang perbezaan yang nyata dan tidak.
  • kemenangan yang indah setelah 14 tahun berjuang, dan akhirnya membuahkan pengumuman cuti umum pada esok hari, Jumaat 31 Disember.
Berbaloi untuk semua orang, yang berjuang, yang menyokong, yang tidak, yang tak tengok tivi, yang tetiba baru nak tau perkembangan sukan dan tetiba terus sokong.

Untuk makcik ni, tadak masalah sangat, sebab Jumaat memang Kedah cuti. Yang bagusnya adalah bawak cuti berkenaan ke Ahad depan nun. Jimat cuti sehari, sebab awalnya dah apply untuk  bersuka ria hantar anak ke sekolah menaiki darjah..Hehe

Proses pembikinan pemain profesional.. mulakan dengan bola kecik..


Tu pun mujurlah menang. Kalau kalah.. penin nak dengar maki hamun orang yang kurang berjiwa, yang hanya tau komen, tapi sebenarnya adalah kaki bangku dan kaki batu. Akan hanya ada segelintir je yang akan puji semangat juang pemain. Standard lah tu kan?

Kebetulan pagi ni sambil hantar anak-anak pagi tadi, terdengar ada sorang pemanggil di radio yang komplen cara pemain semalam. Katanya macam budak sekolah. Dia pon boleh main kalau macam tu. Mamat tu hanya puji penjaga gol je.

Isk.. tu dalam menang tu.. dia buleh pulun dok kata lagu tu. Debik dan kena hampuk jugak dia tu nanti.

Well, nak bina sebuah kekuatan yang sebegitu rupa ambik masa.. depa bukan berlatih sehari dua. Tapi bila ada umat macam tu, sangatlah macam apa lagi. Sorang dalam seribu pun cukup untuk membuatkan satu Malaysia sakit hati.

Sebelum titik : Teringat zaman Piala Malaysia dulu, hampir bergaduh dengan geng pelajar antarabangsa demi nak tengok Kedah main final Piala Malaysia .

29 December 2010

Atas dan bawah, kiri dan kanan

Seronok
Bila ada orang yang kadang kita ingat dia macam blur dan tadak perasaan, tapi sebenarnya mampu dan berupaya untuk paham lebih dari orang yang banyak bercakap.

Pening.
Dimarahi oleh dua orang bijak pandai atas kesalahan dan kealpaan depa sendiri. Kadang bila bijak, tak pasal main jerkah orang (dengan andaian bahawa mereka je betul) nampak sangat kestupidan sendiri.

Dalam hal lain, berat saya makin tak stabil. Berazam mulai 1/1/11 akan mula menjaga pola pemakanan, dan menjadikan berat adalah tolak 100 dari jumlah ketinggian.

Sekolah dah nak bukak Ahad depan. Rutin sebelum cuti sekolah akan kembali bermula. Akan lebih sibuk 5,6 kali ganda dari sebelumnya. Pagi hari adalah seperti Amazing Race..

Saspen.
Tah bila depa nak bagi jawapan.. Cepat lah.. Semoga segalanya dimakbulkan. Amiinn..

Lupa.
Bila amalan yang tak istiqamah, kadang buat, kadang tinggal, yang hampir menjadi rutin harian pon buleh tertinggal, kecuali yang wajib. Saya miss dhuha hari ni. Haih!






Jauh ke dalam mata itu










Saya suka dengan gambar ni.. kombinasi warna, mata, rambut kerinting yang diterbangi angin. Ada yang tersirat di matanya, mengantuk dan nak susu.

26 December 2010

Update







Nak tulis dalam blog pun perlu semangat.
Minda harus bagus.
Baru boleh tulis dengan penuh kejiwaan.

Saya sedang mencari semangat yang hilang

20 December 2010

Haji dan Hajjah








Musim orang balik haji. Dah nak habis dah pun.
Kebetulan jiran dua pelaung dari rumah telah pulang semalam, dan sepasang lagi lewat malam ni, InsyaAllah.

Dan hari ni, saya pi jenguk sepasang Haji dan Hajjah yang baru pulang. Berseri-seri wajah mereka, seikhlas hati mereka pergi menunaikan haji di Baitullah.

Mendengar kisahan mereka tentang pengalaman di sana, amat mengujakan. Penting sekali persiapan mental dan fizikal. Hati perlu bersih. Jauhkan dari segala riak dan sifar mazmumah. Terus rasa nak pergi. Cuma belum ada rezeki.

Seketika dulu, saya pernah menjejaki Tanah Haram itu, lewat tahun 1994 yang lalu untuk menunaikan umrah. Tu pun sebab dapat duit biasiswa yang setelah dua semester berjuang, baru nak dapat duit. Dan kebetulan juga ibu saya nak bawa adik lelaki ke sana, dan saya tumpang sama.. Mak tanggung yang lebih tu.. hehhe. Usai peperiksaan akhir, terus terbang ke sana. Alhamdulillah 'ala kulli haalin.

Masa tu, nak ambik gambar depan Ka'bah adalah sangat tidak boleh. Haram kata pengawal kat situ. Kalau dia nampak kamera, akan dirampas kamera itu. Tapi mungkin zaman dah berubah. Sekarang ni tadak masalah, atau sukar nak halang. Biarlah. Semua orang nakkan pengalaman indah berada di depan Ka'bah untuk dirakamkan sebagai kenangan, sebagai ingatan untuk mereka yang ditinggalkan di tanah air.

Ada juga sahabat seusia saya yang dah sampai serunya ke sana menunaikan haji, dan pulang menggalas gelaran haji dan hajjah. Kagum sebab mereka muda dan diseru lebih awal.

Semoga Allah memakbulkan doa saya untuk sampai ke sana bersama yang dicintai. InsyaAllah. InsyaAllah..

Ala la la.. tomei nyee..







Dia jengoi kepalanya sebaik melihat saya memegang kamera.
Bagus betullah awak ni. Siapa tok guru?

14 December 2010

Saya suka dia




 
Saya suka dia. Tapi belum tentu dia suka saya. Saya suka matanya. Tang lain saya tak pasti. Tapi saya suka dia. Dia cantik. Dibandingkan dengan saya, jauh beza langit dan bumi. Dia tinggi, saya rendah. Dia cantik, saya comel. Haha. Saya suka dia..

Tau dia siapa? Ni ha..
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Oh! dia angkat kening sebelah.. saya boleh juga.. heheh
Saya juga suka setiap kain sari yang diperagakannya. Tapi tak le sampai saya tahap nak melilit macam dia.. kita tukaq jadi baju kurung.

Ada orang kata, kalau kita yang tak berapa cantik, kalau dimekap macam dia akan cantik macam dia. Kalau tak macam pun, level bawah sikit je. Betul ke?

Mode : tengah pening.

03 December 2010

Masih Terserlah Ayumu








Tajuk yang tak tau kenapa tetiba jadi macam tu. Kemungkinan besar adalah sebab kepada gambaq di bawah ni.


Kite capture masa pagi dua hari lepas. Layan dulu. Sekadar mengapdet laman ini setelah sepi seketika. Tak sure bunga ni nama apa. Tapi terjumpa di celah bunga kuning di belakangnya.

Konon ambik macam bunga tulip di negara Eropah.. Ala.. hak lawa-lawa yang selalu orang ambik tu..Boleh gitu? Dan sesungguhnya saya sedang di alam perasaan bahawa gambaq ni adalah paling cantik hasil jemari comel saya. Hahah. Sila tahan perasaan geli geleman anda.

Cukup setakat itu. Titik