28 February 2012

Romancing Spring!

Weather for Manchester, UK

10°C | °F
TueWedThuFri
FogFogFogPartly Sunny
Mostly Cloudy


Wind: W at 8 mph


Humidity: 94%13°12°11°10°


Lama saya tak singgah sini.
hampir terlupa dengan kewujudan blog sendiri.
agak loklaq di situ.

Saya sedang cuba meria-riakan diri dengan spring di sini.
Subhanallah... sangat cantik, meski baru permulaan musim.
Saya hidangkan dulu gambar untuk tujuan memulihkan pandangan..
semua gambar ni diambil di kawasan universiti saja..

 Warna korporat Universiti!

 Raindrop Snowdrop namanya..


 menunggu masa untuk berkembang..


 Sepadang bunga..

sekuntum Daffodil..

 dan kawan-kawannya..


Dah dulu.
babai
titik





WEEK
26 February 2012   -   4 March 2012


4 Rabi Al-Thani 1433 - 11 Rabi Al-Thani 1433



Feb
Mar


Rabi2


Day


Fajr
(Dawn)


Shorook
(Sunrise)


Zuhr
(Noon)


Asr
(Afternoon)


Maghrib
(Sunset)


Isha
(Night)
264Sun5:097:0512:223:035:407:36
275Mon5:077:0312:223:055:427:38
286Tue5:047:0012:223:065:437:40
18Wed5:006:5612:213:095:477:44
29Thu4:576:5412:213:105:497:46
310Fri4:556:5112:213:115:517:48
411Sat4:536:4912:203:135:537:50







23 February 2012

Life is not easy

Weather for Manchester, UK

11°C | °F
ThuFriSatSun
FogChance of RainFogFog
Mostly Cloudy


Wind: S at 12 mph


Humidity: 88%16°11°10°12°


Petikan dari muka hadapan,
akhbar Metro percuma (kat Malaysia kena bayar.. ) yang saya ambik di hentian tram Abraham Moss,


Increasing energy bills,...(sangat sangat terasa untuk untuk tempoh winter nih.)
Price increase,
high cost of living..

Mereka yang di sini yang dapat elaun bantuan itu dan ini juga terasa perit,
apatah kami pendatang halal di bumi asing..
Semoga Allah merahmati



Dah dulu..
titik




Manchester, United Kingdom Prayer Times 

Prayer Schedule February / 2012
Date Day Fajr Sunrise Dhuhr Asr Maghrib Isha
23 Thu 5:14 7:11 12:23 3:00 5:34 7:25
24 Fri 5:12 7:09 12:23 3:01 5:36 7:26
25 Sat 5:10 7:07 12:23 3:03 5:38 7:28
26 Sun 5:08 7:05 12:22 3:04 5:40 7:30
27 Mon 5:05 7:02 12:22 3:05 5:42 7:32
28 Tue 5:03 7:00 12:22 3:07 5:44 7:34
29 Wed 5:01 6:58 12:22 3:08 5:46 7:36

17 February 2012

Kindness and intention

Weather for Manchester, UK

10°C | °F
FriSatSunMon
FogChance of RainMostly SunnyPartly Sunny
Mostly Cloudy


Wind: SW at 10 mph


Humidity: 87%12°-3°




Walau orang putih itu berkulit putih kemerahan atau kekelabuan atau kebintikan..
asasnya adalah putih..
hati depa tak putih.. berwarna pelangi, atau berubah mengikut musim..
walau dalam bersungguh, rupanya keikhlasan tadak kat situ.
Setelah beberapa insiden sejak dua menjak ni.

"The yardstick of kindness is purity of intention" - Dr. Reynaldo G. S., 17 September 2012


Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:

"Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika baik daging itu, baiklah manusia. Jika jahat daging itu jahatlah manusia. Ketahuilah, itulah hati." (Riwayat Bukhari dan Muslim)



babai dulu
titik



Qibla: 118:30:7 E (From N)

WEEK
12 February 2012   -   18 February 2012

20 Rabi Al-Awwal 1433 - 26 Rabi Al-Awwal 1433


Feb

Rabi1

Day

Fajr
(Dawn)

Shorook
(Sunrise)

Zuhr
(Noon)

Asr
(Afternoon)

Maghrib
(Sunset)

Isha
(Night)
1220Sun5:377:3512:232:435:127:11
1321Mon5:357:3312:232:445:147:12
1422Tue5:337:3112:232:465:167:14
1523Wed5:317:2912:232:475:187:16
1624Thu5:297:2712:232:495:207:18
1725Fri5:277:2512:232:505:227:19
1826Sat5:267:2312:232:525:247:21




16 February 2012

Peringatan untuk diri sendiri yang selalu lupa

Weather for Manchester, UK

7°C | °F
ThuFriSatSun
FogFogChance of RainMostly Sunny
Rain


Wind: SW at 10 mph


Humidity: 100%12°-1°-3°


Saya meminjam bait-bait di bawah ini dari laman Ermayum, sahabat maya saya dunia dan akhirat, untuk saya MENGINGATKAN diri saya yang lupa sentiasa bila diuji.  

Terima kasih untuk yang memulakannya, dan juga untuk Erma, semoga Allah memberikan, melimpahkan rahmat dan rahimNya sepanjang hayat kita. InsyaAllah..



Janganlah kerana kelambatan masa pemberian Tuhan kepada kamu,

padahal kamu telah bersungguh-sungguh berdoa,
membuat kamu berputus asa,
sebab Allah menjamin untuk menerima semua doa,
menurut apa yang dipilihNya untuk kamu,
tidak menurut kehendak kamu,
dan pada waktu yang ditentukanNya,
tidak pada waktu yang kamu tentukan.

Ujian ditujukan kepada rohani
bukan kepada jasad atau jiwa
tujuannya untuk mengukur tauhid
bukan sekadar untuk kesabaran
apakah nilai sabar tanpa TAUHID
bukankah sabar juga bersama si kafir.

Kawan Pendamping yang shaleh ibarat penjual minyak wangi.
Bila tidak memberimu minyak wangi, kamu akan mencium keharumannya.
Sedang kawan pendamping yang buruk ibarat tukang pandai besi
Bila kamu tidak terjilat apinya, kamu akan terkena asapnya.
Allah menyembunyikan ridha-Nya di dalam kebaikan.
Maka jangan meremehkan kebaikan sekecil apapun.
Karena kita tidak akan pernah tahu
kebaikan yang mana yang mendapat ridha Allah

Hatimu akan merasakan manisnya takdir Tuhan jika engkau mencintai-Nya.
Engkau akan mencintai-Nya jika engkau mengenal-Nya.
Semakin tinggi pengenalanmu terhadap Tuhan,
semakin tinggi pula derajatmu dan semakin terasa agung ketentuan-Nya bagimu. Dia sesungguhnya lebih mencintaimu daripada dirimu sendiri."


Tampakkan sifat-sifatmu
nescaya Dia akan membantumu dengan sifat-sifat-Nya.
Tampakkan kehinaanmu
nescaya Dia membantu dengan Kemuliaan-Nya.
Tampakkan kelemahanmu
nescaya Dia membantu dengan Kekuasaan-Nya.
Tampakkan ketidakberdayaanmu
nescaya Dia membantu dengan Daya dan Kekuatan-Nya...

Heaton Park, 7 Februari 2012
 
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka. (Surah Al-’Imran: Ayat 190-191)


Dah dulu.
Titik








WEEK
12 February 2012   -   18 February 2012



20 Rabi Al-Awwal 1433 - 26 Rabi Al-Awwal 1433



Feb


Rabi1


Day


Fajr
(Dawn)


Shorook
(Sunrise)


Zuhr
(Noon)


Asr
(Afternoon)


Maghrib
(Sunset)


Isha
(Night)
1220Sun5:377:3512:232:435:127:11
1321Mon5:357:3312:232:445:147:12
1422Tue5:337:3112:232:465:167:14
1523Wed5:317:2912:232:475:187:16
1624Thu5:297:2712:232:495:207:18
1725Fri5:277:2512:232:505:227:19
1826Sat5:267:2312:232:525:247:21







13 February 2012

Selamat ulang tahun keputeraan

Weather for Manchester, UK

6°C | °F
MonTueWedThu
Chance of RainPartly SunnyFogFog
Partly Cloudy


Wind: NW at 8 mph


Humidity: 87%


It was baba's big day yesterday.
(No, it was not.. entry ni saya edit balik hari ni, 13/2,
sedang birthday Baba adalah pada 9/2..)
The truth is saya buat entry separuh jalan demi entertain benda lain yang lebih perlu.

    Baba in action
Irk Valley river, Crumpsall, Manchester

Selamat ulangtahun untuk baba.
Salam penuh kecintaan dari saya,
until death do us apart..
Insyaallah.
Terima kasih sudi menerima saya seadanya.

Not sebelum titik : Saya beria nak buat kek warna merah tu..
tapi belum sampai masa.. nantilah.. :))

dah dulu.
babai dan titik


MANCHESTER, ENGLAND, UNITED KINGDOM
Latitude: N 53deg 30min    Longitude: W 2deg 13min
Qibla: 118:30:7 E (From N)
WEEK
12 February 2012   -   18 February 2012

20 Rabi Al-Awwal 1433 - 26 Rabi Al-Awwal 1433

Feb
Rabi1
Day
Fajr
(Dawn)
Shorook
(Sunrise)
Zuhr
(Noon)
Asr
(Afternoon)
Maghrib
(Sunset)
Isha
(Night)
1220Sun5:377:3512:232:435:127:11
1321Mon5:357:3312:232:445:147:12
1422Tue5:337:3112:232:465:167:14
1523Wed5:317:2912:232:475:187:16
1624Thu5:297:2712:232:495:207:18
1725Fri5:277:2512:232:505:227:19
1826Sat5:267:2312:232:525:247:21







10 February 2012

.....

Weather for Manchester, UK

0°C | °F
FriSatSunMon
FogMostly SunnyFogFog
Mostly Cloudy


Wind: SE at 9 mph


Humidity: 87%-6°-3°


Saya rindu nak melampiaskan rasa hati di sini.
Saya sedang cuba untuk tidak bersedih, walau dalam hakikat itu saya telah meng "up"kan entry lepas, jangan bersedih.
Tapi saya masih dihantui rasa sedih.
Cuma tidak berbondong-bondong sedih itu datang.

Kecewa adalah antara sebab saya sedih.
Bohong andai saya kata saya tidak sedih, walau mulut berkata saya redha, pasrah, bersyukur ke hadrat Allah atas ujian yang maha kecik ini.
Walau kuat hati saya pujuk untuk buang jauh rasa itu,
sangat lambat nak ok.

Saat ketidakstabilan ini merajai diri,
makhluk Allah yang jahat tu siap bisik,
adakah Allah telah tidak berlaku adil kepada saya..
Astaghfirullahal 'aziim..

Itu lah saya.
Iman senipis kulit bawang.
Semoga Allah mengampuni saya.
Dan semoga kesedihan dan ketentuan ini saya terima dan meresap dalam setiap liang roma, dan mengalir dalam darah saya.
Sesungguhnya saya redha.

Saya pasti, bukan masanya sekarang.
Rezeki kita juga tak sama dengan orang lain.
Ada ketika lambat, malah paling lambat antara yang lain

Kadang saya melupai Allah itu yang Maha menentukan.
Allah yang menetapkan perjalanan hidup.

Semoga Allah mengampuni saya.

Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati2, tetapkan hati kami di atas jalan agamaMu. Wahai yang memalingkan hati2, palingkan hati kami ke arah mentaatiMu.


Allahuakbar.

Titik




WEEKLY PRAYER TIMES
 MANCHESTER, ENGLAND, UNITED KINGDOM
Latitude: N 53deg 30min    Longitude: W 2deg 13min


Qibla: 118:30:7 E (From N) 
 WEEK
5 February 2012   -   11 February 2012


13 Rabi Al-Awwal 1433 - 19 Rabi Al-Awwal 1433

Feb
Rabi1
Day
Fajr
(Dawn)
Shorook
(Sunrise)
Zuhr
(Noon)
Asr
(Afternoon)
Maghrib
(Sunset)
Isha
(Night)
513Sun5:487:4812:232:324:586:58
614Mon5:477:4612:232:335:007:00
715Tue5:457:4512:232:355:027:02
816Wed5:437:4312:232:365:047:04
917Thu5:427:4112:232:385:067:05
1018Fri5:407:3912:232:395:087:07
1119Sat5:387:3712:232:415:107:09






03 February 2012

Jangan bersedih..

Weather for Manchester, UK

-6°C | °F
FriSatSunMon
ClearChance of SnowChance of RainChance of Rain
Clear


Wind: E at 2 mph


Humidity: 93%-12°-3°



Saya terima ni dalam fb saya,
maka saya panjangkan di sini untuk peringatan saya, dan kita semua.
Manakala kita sedih, kita lupa Allah itu sebenarnya sedang menguji..
Semoga Allah tetapkan iman kita semua. Amiin yaa rabb

Heaton Park, Oktober 2011
Received this frm a friend.

Petikan dari terjemahan buku 'La Tahzan' oleh Dr, 'Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni..utk dikongsi......

Jangan bersedih, sebab kesedihan hanya akan membuat musuh gembira, membuat kawan bersedih, membuat orang yang mendengki senang, dan membuat hakikat-hakikat yang ada berubah.

Jangan bersedih, sesungguhnya rasa sedih sama dengan menentang qadha', dan menyesali sesuatu yang ...pasti, jauh dari sikap lembut dan benci terhadap nikmat.

Jangan bersedih, sesungguhnya rasa sedih tidak akan pernah mengembalikan suatu yang hilang dan yang telah pergi, tidak akan membangkitkan orang yang mati, tidak mampu menolak takdir, dan tidak mendatangkan manfaat.

Jangan bersedih, sesungguhnya rasa sedih itu datangnya dari syaitan, dan kesedihan itu adalah rasa putus asa yang menakutkan, kefakiran yang menimpa, putus asa yang berlanjutan, depresi yamg harus dihadapi, dan kegagalan yang menyakitkan.
 Dah dulu
Titik



 MANCHESTER, ENGLAND, UNITED KINGDOM
Latitude: N 53deg 30min    Longitude: W 2deg 13min
Qibla: 118:30:7 E (From N)

WEEK
29 January 2012   -   4 February 2012


6 Rabi Al-Awwal 1433 - 12 Rabi Al-Awwal 1433




Jan
Feb


Rabi1


Day


Fajr
(Dawn)


Shorook
(Sunrise)


Zuhr
(Noon)


Asr
(Afternoon)


Maghrib
(Sunset)


Isha
(Night)
296Sun5:588:0012:222:214:456:47
307Mon5:567:5812:222:224:466:49
318Tue5:557:5712:222:244:486:50
19Wed5:547:5512:222:254:506:52
210Thu5:527:5312:232:274:526:53
311Fri5:517:5212:232:294:546:55
412Sat5:507:5012:232:304:566:57