Tiru Meniru

Tiru.. ni bahasa mudah lah. Bahasa saintifik adalah stereotype. Agaknya lah. Saya tak pandai bahasa ni. Kalau tak betoi, sila habaq.

Saya pernah terbaca semasa meronda di alam maya, ada yang sebut tak suka ideanya ditiru, walau dalam satu hal beliau sendiri rasa surelah idea dia baik sebab tu orang ciplak (adik beradik kepada tiru jugak).

Saya juga kebetulan ternampak bebrapa kali di alam maya ini, seakan idea saya, dan ada yang sebijik idea saya, yang saya juga copy dari idea orang, kadang-kadang.

Perasaan saya? Pastinya dalam satu keadaan, adalah bangga sebab yeah! kita diikuti, ada gaya, mutu keunggulan. Dalam satu keadaan lain, kalau orang tengok, mungkin saya yang dicop menciplak idea itu. Yang tu tak best! No! No! No!

Bagi mengelak rasa buruk sangka,dan menjauhi suara-suara syaitaanirrajim.. maka saya pasti yang diikuti dari saya adalah baik, dan kadang-kadang orang nak cari rentak yang sesuai. Kadng ambik sana sikit, ambik sini sikit, maka makin elok lah jadinya.Kalau tak, mana mungkin Allah dah cakap, bahawa diutuskan Rasulullah untuk dijadikan contoh akhlak yang baik. Maka tidak ada lagi sebaik darinya, dan andai kita ikut, maka itulah yang terbaik. Dan kita yang tak berapa baik, akan sentiasa mencari contoh yang lebih baik untuk diikuti dan ditiru.

Comments

Popular Posts