Doa Ibu untuk anaknya







Dulu, saya ingat menjadi ibu ni mudah, sebab saya tengok mak saya relax je.. Tak, maksud saya, asal dia marahe j, kami semua akan baik. The truth is, takut sebenarnya sebab marahnya boleh merebak2. Mak saya juga rajin mencubit. Point adalah di tempat yang paling sakit, yang menyebabkan saya tobat tak buat lagi.

Saya adalah dulunya ganas. Bukan. Perangai macam lelaki, dan memang jenis rebel nih. Disebabkan mak saya garang, saya selalu buat mak marah, selalu saya kena debik, maka saya lebih rapat dengan abah.

Walau saya rapat dengan abah, masa saya di Universiti, bila nak exam, saya tetap akan cakap dengan mak, mohon supaya sepanjang saya ambil periksa, doanya akan bersama dengan saya, supaya boleh menjawab, dan tak lupa any points penting, dan boleh score. Ada masa terbabas jugak. Hikss. Kalau terbabas, atau jauh dari markah yang saya harapkan, akan mengadu dengan abah. Abah relax sikit, tak marah sangat. Aci redha je. Dia tau anaknya bukan secara genetiknya dilahirkan genius. Kena usaha 10 kali ganda orang lain.

Dan bila dah getting older ni, baru rasanya dengan mak ni sikit close, walau garang dia masih belum hilang. Ada lah sikit extra boleh share.

Tu adalah saya pada zaman dulu, pada masa zaman belum ada komputer, hanya ada typewriter, basuh kain dengan tangan, mesin jahit yang kayuh dengan kaki, zaman penggunaan telaga masih bermaharajalela, dan zaman Fiat 600 yang abah guna. Mak garang, abah tegas, itulah yang membentuk peribadi saya yang sepertinya sekarang. Alhamdulillah, menjadi manusia yang sepertinya, bukanlah penagih dadah, merempat atau penah tinggal di Henry Hurney School. Alhamdulillah 'ala kulli haalin.

Dan dengan doa mak saya juga, saya masuk ke sekolah beraliran agama, walau awalnya hati memberontak, tak mo masuk sekolah tu, berontak lagi bila abah tak bagi masuk Science stream, berontak lagi bila abah tak bagi isi borang masuk ITM masa tu, dan tak boleh nak mohon langsung ke Jepun walau result melayakkan. Tapi, akhirnya saya menjadi seorang yang "orang" juga. Berkat didikan yang kalau dikenang, penuh dengan rebel, kesan cubitan, rotan dan memberontak ni.

Dan saya faham, walau saya macam tu, dan kurang rapat dengan mak, tapi doa beliau sentiasa ada untuk saya, seperti mana dalam doa saya ada untuknya. Dan saya pasti doa untuk saya dan saya untuknya adalah yang baik-baik supaya yang baik-baik sahaja mengelilingi dunia saya dan keluarga saya.

Sebenarnya apa yang saya tulis tu tak sengaja, dari plan hanya sikit, terberjela la pulak. Itu pun kebetulan baru ni, saya ter round alam maya. Terjumpa akan seorang ibu muda yang mempunyai anak yang sekarang ini di instusi pengajian tinggi Malaysia, yang pada tanggal hari lahir anaknya mendoakan untuk anaknya. Pasti yang baik-baik lah. Tapi terselit di situ adalah sesuatu yang mungkin baik untuknya dan anaknya, tetapi bagi yang boleh menilai mungkin tak berapa elok. Bukan mungkin, tapi memang tak elok.

Saya sedih melihat wish itu. Nabi s.a.w dah pesan untuk umat Baginda, didik anak mengikut zamannya. Dan zaman sekarang bukan macam zaman dulu. Saya akui, keakraban di antara ibu dan anak perempuan dan juga lelaki adalah sangat wajib. Dan saya pasti tanggungjawab ibu untuk membentuk akhlak dan peribadi anak adalah tidak dapat tidak. Perlu juga dipastikan bahawa didikan itu mengikut landasan agama Islam yang dibenarkan.

Saya juga seorang ibu yang masih serba kekurangan. Saya tak mampu nak ulas banyak. Saya bukan ustazah. Tapi pandangan saya yang hina ni, adalah didikan dari keluarga itu penting untuk generasi akan datang. Dan kalau dilihat kenapa gejala sosial makin banyak, itu mungkin sslah satu puncanya. Wallahua'alam.

Saya rindu mak saya..

Comments

Popular Posts