Haji dan Hajjah








Musim orang balik haji. Dah nak habis dah pun.
Kebetulan jiran dua pelaung dari rumah telah pulang semalam, dan sepasang lagi lewat malam ni, InsyaAllah.

Dan hari ni, saya pi jenguk sepasang Haji dan Hajjah yang baru pulang. Berseri-seri wajah mereka, seikhlas hati mereka pergi menunaikan haji di Baitullah.

Mendengar kisahan mereka tentang pengalaman di sana, amat mengujakan. Penting sekali persiapan mental dan fizikal. Hati perlu bersih. Jauhkan dari segala riak dan sifar mazmumah. Terus rasa nak pergi. Cuma belum ada rezeki.

Seketika dulu, saya pernah menjejaki Tanah Haram itu, lewat tahun 1994 yang lalu untuk menunaikan umrah. Tu pun sebab dapat duit biasiswa yang setelah dua semester berjuang, baru nak dapat duit. Dan kebetulan juga ibu saya nak bawa adik lelaki ke sana, dan saya tumpang sama.. Mak tanggung yang lebih tu.. hehhe. Usai peperiksaan akhir, terus terbang ke sana. Alhamdulillah 'ala kulli haalin.

Masa tu, nak ambik gambar depan Ka'bah adalah sangat tidak boleh. Haram kata pengawal kat situ. Kalau dia nampak kamera, akan dirampas kamera itu. Tapi mungkin zaman dah berubah. Sekarang ni tadak masalah, atau sukar nak halang. Biarlah. Semua orang nakkan pengalaman indah berada di depan Ka'bah untuk dirakamkan sebagai kenangan, sebagai ingatan untuk mereka yang ditinggalkan di tanah air.

Ada juga sahabat seusia saya yang dah sampai serunya ke sana menunaikan haji, dan pulang menggalas gelaran haji dan hajjah. Kagum sebab mereka muda dan diseru lebih awal.

Semoga Allah memakbulkan doa saya untuk sampai ke sana bersama yang dicintai. InsyaAllah. InsyaAllah..

Comments

Popular Posts