Rasa itu









Saya terasa seperti nak mencatatkan sesuatu di ruangan ini. Tapi semuanya yang berlaku sejak kemarin lah. Kat sini, Ahad adalah hari bekerja, sedangkan orang lain di negeri yang mondaynya adalah hari permulaan minggu untuk bekerja, sedang asik mengulit diri kat rumah. Saya cuba sebolehnya untuk bersemangat bekerja seperti hari Khamis (sebab hari Jumaat weeked di sini).

Sungguh! Saya telah meneliti satu perkara yang perlu saya lakukan seawal pagi agar saya memulakan hari dengan sesuatu yang bermakna. Simple, tapi agak susah. Makluman melalui e mel kepada makhluk di seluruh organisasi kecil kepada organisasi besar. Saya tak rasa senang. Sementelah perlu mengumumkan sesuatu yang MAHA penting untuk meminta umat yang mempunyai tajuk Tan Sri, Dato', Datuk, Prof., tuan dan puan itu berbuat sesuatu. Akhir titik saya, saya menyemak semula, dari kepala atas, hingga ke titik akhir untuk pastikan dalam ayat betul, zero kesalahan dan mudah difahami, dan pentingnya segala yang diminta akan sampai ke meja saya (yang akan lebih berserabut dari hari ni) pada hari yang saya mohon untuk dilaksanakan itu. Yeah! Cool. Ok. Buleh send.

Dok tak lama, ada e mel masuk.. tajuk yang saya send tadi lah. Err.. tarikh yang dicatatkan salah. Erk!! Repair, semak seround lagi.. ok. Cool. Bismillahirrahmanirrahim. Send. Tup tup sebijik lagi e mel masuk. Ada sikit lagi pembetulan yang tak dibetulkan. Maaakk.. nak nangis.. Tetiba saya rasa sungguh saya tak teliti walau mata hampir terbonjol keluaq menyemak details. Maka, untuk kali yang kesekiannnnnnya, saya tulis begini :

Sesungguhnya yang baik itu dari Allah, yang silap itu adalah atas kecuaian mata saya.
Mohon maaf atas kesulitan.
Disampaikan sekali lagi.


Saya agak terkedu. Sungguh rasa tidak aman. Emosi saya agak terganggu. Setiap kali kopi dan pes maklumat, saya akan beribu-ribu kali ingat. Ingat yang akan cuba untuk menghilangkan kesalahan di dalam penghantaran maklumat. Loklaq jugak akhirnya. Mujur ada yang bagi sokongan di celah itu. Saya terharu. Ada yang prihatin dengan keterbutaan saya. Kadang-kadang dalam berhati-hati, masih jugak gagal jadi 100% Berjaya.

Satu frasa yang saya dengar pagi ni IKIM fm.. Success without happiness is the worst failure.

Hari ni : Bangun pagi sedikit lewat dari biasa, terperasan beteri telefon hampir tiada, cucuk plug kat dapur. Sampai kat pejabat baru perasan telepon tinggal kat rumah. Pagi tadi tetiba gatai tangan tukar jam tangan yang agak lama tak berada di tangan. Sampai pejabat, pun baru perasan jam mati. Pagi yang tak bermaya. Harap akan segera ok sehingga malam nanti.

Comments

Popular Posts