Kematian itu dekat







Sedang saya sibuk di dapur memasak, sambil menguruskan anak-anak, henpon saya berbunyi menandakan mesej masuk. ralit lagi saya melayan anak yang minta saya suapkan makanannya. Sebaik saya tengok mesej, Innalillahi wainna ilaihi raaji'un.. Rakan sepejabat saya yang saya catatkan di sebalik sana telah pergi menemui Ilahi. perginya dalam usia yang agak muda. Saya hanya sempat kenalnya dalam beberapa bulan sebaik saya dipindahkan ke jabatan yang terkini, sebelum beliau jatuh sakit sejak bulan Februari atau Mac yang lalu.
Bersama jiran, yang juga rakan sepejabat (kebetulan yang meninggal itu anak buahnya di pejabat), Kak Ram, dan Kak Rosma pergi mengunjung jenazahnya.

sesungguhnya kematian itu dekat dengan kita, apatah lagi bila pergi mengunjung macam tu, mengingatkan kita tentang mati.Insaflah sekejap.. berkali ganda dari biasa. lebih dari Azim yang selalu nak tembak saya dengan pistol mainannya kalau saya lambat layan dia minum susu milonya atau apa-apa jua.

Mudah-mudahan Allah merahmati rakan sepejabat saya itu. Moga segala kebaikan beliau diingati selamaya oleh kami yang ditinggalkan. Moga Allah menempatkan beliau bersama orang yang beriman. Moga Allah dan semua kawan-kawan lain mengampunkan dosanya, jika ada. Sungguh! saya kagum dengan semua kebaikannya. Al-Fatihah.

Comments

Popular Posts