Mari beratur

Weather for Manchester, UK

12°C | °F
WedThuFriSat
Chance of StormsChance of RainPartly SunnyPartly Sunny
Light Rain


Wind: SE at 12 mph


Humidity: 77%14°15°14°12°



Beratur untuk menentukan giliran masing masing adalah sangat penting.
Selama berada di sini, hanya satu tempat yang kite jumpa menggunakan sistem bernombor sebagai gantian beratur secara manual. Itupun di Argos, kedai yang beli barangan katalog. Pelanggan diberikan nombor untuk menungu sementara mereka menyediakan barangan yang telah dipilih setelah membayar harga barangan tersebut.

Dalam banyak keadaan, beratur adalah dalam keadaan manual.. diberikan satu barisan, atau kawasan untuk beratur yang panjang, dan pelanggan selalunya tak tunggu lama untuk diberikan layanan sebab "till" yang panjang. Kalau di Boots, atau cooperative food M&S dan lain-lain ada sistem komputer yang membantu memberitahu di mana till yang kosong untuk bergerak ke situ, tetapi selalunya staf mereka rajin menjerit dan sebut.. "Nextttt!!" dan once sampai ke situ akan disapa dengan ramahnya... Hi, how are you, are you all right? dan bagai-bagai lagi yang membuatkan kita so comfortable untuk mendapatkan servis meski dengan soalan dan ketidakpandaian. Apa yang kita tanya, selalunya melebihi jangkauan jawapan, seseuai dengan hak pengguna yang ditetapkan oleh gomen sini. Nanti, seketika dua ketika nanti saya akan mengstory tentang hak pengguna yang best dan enjoyable di sini. Primark yang terkenal tak de pulak sistem gitu. semua staf dia memang kuat menjerit.. But, service memang cepat walau beratur 100 meter.

Apa lagi yang best tentang beratur?
agak amazing bila nak masuk kedai waktu sale di sopomaket yang agak tinggi ranking bintangnya, contoh paling hebat bagi orang Malaysia kat sini adalah shopping di NEXT. NEXT sale adalah sangat ditunggu-tunggu, apatah lagi ketika sale musim panas, ketika musim autumn atau winter menghampiri. Sale di sini bermakna sale yang gila-gila.. mereka memang sesungguhnya menghabiskan stok musim-musim yang sedia ada bagi memberikan laluan kepada stok musim yang akan datang. Masa tu, penuhlah manusia menyoping. Agak ketara ramai yang suka, terutamanya Malaysian sebab baju-baju yang dilelong boleh dipakai di Malaysia. Untuk mendapatkan baju yang baru, dengan harga sekitar GBP 5, boleh la.. tu harga baju kanak-kanak ye.. kalau makcik and pakcik.. dan kanak-kanak yang besaq, mahai lagi lah.

 22 September 2012, 6.46 pagi - Next Sale, Manchester Fort

Sale bermula sejak jam 5.00 pagi. Beratur seawal jam 4.30 pagi adalah sangat challenging.. Nak masuk shopping pun kena beratur rupanya.. dan kedai hanya benarkan masuk sekelompok yang awal saja.. Nanti lah bebila kite sembang tentang sale ni, something yang sangat interesting!

Oh ya, ketika kami beratur tu, ada sorang geng Paki/Kipas yang datang lambat, tetiba join keluarganya beratur depan kami. Minah omputih belakang kami berasap2 maki hamun dia tu.. marah benar sebab dia potong line.. Begitulah kisanya keutamaan beratur ni.

Next, Arndale

Masuk rumah pun kena beratur. Sounds awkward kan?
tapi tu lah hakikatnya. Agak menyeronokkan situasi ni. Selalunya berlaku pada kami yang ramai ahli keluarga. Sebelum keluar rumah, beratur di hallway sebelum keluar. Lebih menyesakkan kasut semua bersusun di hallway.

Beratur nak masuk rumah ketika majlis keraian atau majlis hari raya di rumah student Malaysia yang lain juga amat mengujakan. Beratur di luar ketika menunggu yang di dalam nak balik adalah saat indah. Lama jugak beratur selalunya. Selalunya kes kat dalam yang mencari-cari kasut yang tertimbus di dalam kasut orang lain adalah agak mengambil masa.

Minggu lepas, di kedai charity, saya ditegur oleh staf kat kaunter bayaran sebab tak beratur/potong line.. buruk jugak perangai saya sebab tak concern ada orang beratur rupanya, Makcik omputih tu rupanya sementara tunggu depa picit button kat mesin tu teleah melilau kat tepi tu nak tengok barang lain.. dan ad asorang lagi kat belakang tu yang jauh sikit dari tempat beratur.. Malu.. hahahha.. lupa berada di negara orang.. Kalau kat Malaysia selalunya gitu lah, kat negeri saya lah terutamanya..

Semoga kita menjadi semakin disiplin dengan beratur ni.. terutamanya di toilet. Sebelum saya tinggalkan tanahair tahun lepas, kalau tang restroom ni selalunya beratur depan pintu toilet, instead of beratur mengikut kedatangan atau kehadiran. Lebih membengakan kalau dah beratur lama, tapi yang baru masuk dapat menyiapkan "tugasan" sebab orang yang ditunggu tu cepat selesaikan urusan.. tu dulu lah. Semoga bertambah baik rakyat Malaysia dari hari ke hari..

Till then. Take care all.
babai luv!

nota : Saya telah kehilangan tempo menulis seperti dulukala..

Comments

Ermayum said…
the mojo comes and goes
kasihredha said…
salam hannnnnnn
misssssssssssss youuuuuuuuuu
peluk3
memang kat sana displin kan :D
awalnya beratur unk shopping...pukul 4-5 pagi? hihi
maya amir said…
hannnnnnnnn..miss u dear.. sorry dear, i lama tak dtg jenguk sini..mula2 dulu dtg pastu tgk xde update, pastu i dah busy..oh my, bad me:( tapi i ingat u tau..cume tulah i dah jarang bukka twitter etc.. blog ni bukak blog i jek sempat, nak bw jarang amat..hehehe...

patutlah my hsbnd slalu ckp omputih bab manners sgt excellent.. beratur, sabar, PR, customer service etc...:)

Popular Posts