Random me..







Dah lama saya gagal menulis di laman ni,
biarpun terdapat beberapa percubaan ganas nak update,
tapi gagal jugak.
Baru je click kat "new post" ada bermacam gangguan..

Kite tak de cerite.
Kite sibuk sepanjang bulan enam, tujuh, lapan, sembilan dan berikutnya..
macam dah buleh predict masa depan.

Macam-macam jadik kat kite sejak kite tak update blog.
Kite nak tulis gak, supaya nanti di zaman masa akan datang.. kite ingat balik apa yang jadik kat kite.

1.  Kite dah siap buat passport dengan kids and kanda sekali. Yang lain masih dalam proses. Kursus minggu depan. Jauh. Di Besut  nun ha. 21-25 Julai. Balik tu siap nak posa dah.

2.  Minggu lepas, hari Ahad, pagi, sampai opis, kite baru perasan satu beg kakak yang dia isi baju untuk sekolah petangnya, plus dengan botol air plus denganpencil case, tertinggal dalam kereta.. nak patah balik pon jauh gilllee.. 35 km nak patah balik, dah la baru sampai, pastu nak mai balik pejabat. Kalau hitung-hitung boleh sampai Ipoh kite travel demi tu ja. Kite doa kakak pepandai la berjuang..

Dalam serabut, kite ter-beria-ria ajak Kak Yati (yang nak pencen tahun depan), pi berjoya kat kantin.. dan tetiba baru perasan purse tertinggal kat rumah. Korek handbag, jumpa duit siling yang jatuh sekupang dua dari purse. Godek pencil case, plus syiling lain dalam drawer, cukup 3 ringgit.. Cukup lah takat nak makan bihun goreng togel 1.00, plus teloq mata lima kupang.. ada belen lagi. Ayaq suam sekupang. Cukup lah. Hajat hati nak belanja kak yati gagal di situ.

Dah lama tak merasa tadak duit. Tetiba kite rasa malu nak pinjam lima ringgit kat kak yati. Dalam tak cukup duit, kite berjaya makan nasik lemak, plus sambal kerang plus ikan bilis yang lazat delicious. Harga RM2.50. Upon Kak Yati tau kite tinggal purse, dia marah kerana cobaan nak bagi pinjam duit gagal di situ. Yeah.. kite berjaya mengharunginya.

Dalam jam 10, baba bagitau ada dalam radius tempat kerja kite sambil membawa purse kite. Kite gi jumpa cik baba ket pekan kecik tu.. Kite balik pejabat adalah mengikut laluan yang sama kite pi tadi. Oh! ada sekatan jalan raya by polis. Sekali dia lambai kite suruh pi tepi. Deng! Dah agak.. Serius! Polis tu tak hensem sebab dia berniat nak saman kite. Kite lupa pakai tali pinggang. Selalu pakai, sekali tadi masa dok pusing-pusing salah masuk jalan, kite cuak, kite bukak kejap tali tu. Tak.. kite memang tak pakai rupanya.

Awat la time kite tak pakai kena saman? Polis tu kata dia kesian kat kite yang memang nampak serabut. tapi dia cakap sebab bos dia yang "tembak" kite tadi kat mana entah, dia kena saman kite gak. Oh! Tragis! Kite memang tak niat nak bribe dia supaya tak saman kite. Kite tak nampak dia pakai badge macam polis pakai tu.. "kami nti rasuah" macam tu lah, kite kurang ingat. Bila tak pakai, maknanya dia terima lah kalau kite sogok dia jangan saman kite kan? tihihi.. Dia kata sikit je saman polis.. so, sila setel dalam masa sebulan.

3. Isnin lepas, saya cuti.. ada urusan yang mebuatkan saya dengan sengaja cuti. Ikut baba ke pekan Alor Setar. Demi kemudahan, saya singgah di pekan Simpang Kuala yang jauh membangun.. Dulu masa saya kecik comel, tempat tu penuh hutan, dan perumahan setinggan yang didiami dengan kaum cina. Now membangun sakan..  Sebelum meninggalkan baba di kawasan pejabat, baba siap pesan. Berhati-hati parking. Saya cari parking, di tengah-tengah antara tempat yang saya nak berurusan. Dah habis, saya rasa macam lapaq dan nak kena breakfst. Selsai makan laksa di pagi hari yang ala-ala buleh telan je tu, saya kembali ke parking.. sambil lalu, nampak seorang pompuan pakai uniform biru pekat dan seorang jejaka yang tak pasti tahap kehenseman dia, sedang khusyuk menulis dan lekat kertas kat cermin kereta. Oh no! Sampai kat kereta, kertas pink tu dah siap lekat kat wiper. Ceh! Saya lewat 3 minit. Depa siap saman kereta baba..

4. Saya serabut last two weeks. Mode mendiamkan diri selama 3 hari demi geram kat cik baba. Bertekad u! Dalam hati berdoa agar tak berdosa. Walau ye.. cukup 3 hari nanti kite minta mahap.. Baik lah tu kiranya sebab kite tak membebel.. Mana lagi bagus? membebel atau tak bercakap.. 3 hari tu cukup lah.. kalau lebih lagi, dosa lagi besaq..

5. Pengstrukturan organisasi saya hampir total,  membuatkan kondisi diri saya lebih serabut. Dalam satu keadaan, baik juga, sebab saya tak ditempatkan di tempat baru, sedang semua pegawai lain dihantar ke pusat kerja yang baru. Dan dalam tempoh sementara September tiba, saya hanya mengemas barang, membuang bebenda yang tak guna dah, mengangkat kotak dan meng shred kertas sulit adalah buleh dikatakan hakiki sejak dua minggu nih, sesambil sulam menurun ilmu dari Kak Aida yang baru balik dari Salford, dan singgah bursary demi menuntut ilmu elaun.  Saya kena kosongkan posisi saya dan bilik saya di tempat sekarang ni, menjelang September. Masa miting dengan bos, saya ada tanya, andai saya kembalinanti, boleh saya berada di jabatan yang sama lagi tak, meski saya arif soalan tu agak b*do* untuk disoal. At least, nampak le jugak saya mengujai department saya itu, rather than macam rela je nak pi memana nanti.

Dalam tempoh tersebut dan sehingga raya nanti, saya adalah buleh dikatakan makan gaji buta, di mana peluang tersebut amat hampir mustahil untuk diperolehi. Meski gaji agak buta, tapi saya harap akan diberkati olehNya.. saya membuat bebenda lain sebagai persediaan untuk hari nanti.. Mujur bos juga faham. Alhamdulillah.

4. Kadang kite tak sangka orang yang terdekat boleh cantas kite just like that.. Sama ada kite baik dan tak penah rasa tu taktik orang (read : agak lame di situ) atau sebenarnya orang lebih bijak ambil peluang. Tak kisah memana. Kite tak pernah buruk sangka kat orang. The wost part adalah, customer kite semua lari pi kat dia, sesambil ada ayat mengutuk kite.. oh.. tak pe.. biaq lah.. Kite cuma kecewa sebab tindakan dia tak bijak.

5. Dalam kite sedih bertalu-talu yang bukan sebab orang potong line je, Allah lorongkan peluang untuk go for penjelajahan market inter-nasionale. Kite suke, sebab ramai tetiba nak tolong, cik baba sanggup mengdrebakan diri ke pos opis, cik nina sanggup tolong memalam masukkan barang dalam kotak. Ex bos kite tetiba sanggup nak bagi few samples untuk diterbangkan jauh.. sahabat kite di seberang jauh itu pula dioffer bantuan oleh Presiden persatuan pelajar.. Kami yang terlibat mendoakan akan keberhasilan sesuatu, dan selamanya dirahmati Allah. Saya harus berbuat sesuatu supaya semasa peninggalan saya nanti, ada yang boleh menguruskan.

Banyak sungguh yang berlaku. Kadang dalam sedih tu, kite tak mampu nak update blog walau hati nak sangat. Kite tak suke dalam mood yang tidak rasa nak bercerita seperti selayaknya, kite macam paksa-paksa diri.

Kite rindu kengkawan blogger kite. Tapi sungguh la masa membataskan kite berpoya-poya kat blog orang. Kite akan singgah dan hinggap meninggalkan jejak nanti. InsyaAllah.

Dah dulu untuk kali ni.
Panjang lah pulak.

Babai and titik.

Comments

kasihredha said…
miss you too
sabar ye hann
maya amir said…
there are ups & downs in life..just be strong.. kalau ade org cantas kite kat sini, esok lusa, Allah bukak 1 lagik jalan kat kite:) u take care hann:)
Muyamer said…
oo so many things happen ye sian u - dugaan :) iye kena document then baru tau err kat twitter can describe each day ngan satu ayat :) tak adalak baca pasal purse tertinggal semua hehe

Popular Posts