..of Thank you

Sepulangnya saya dari mengutip anak2 di persinggahan, saya singgah kedai bakeri untuk membeli blueberry and strawberry filling unt tart saya yang terjadi coklat gelap (tanak cakap rentung.. Haha) yang telah diperbaharui semula kejadiannya menjadi kegebuan. 

Kejadin yang sangat tak semenggah.. hahhaa

Nak masuk, ada ibu yang nak keluaq, maka saya pegang pintu bagi membolehkan beliau masuk dengan easynya. Dia berlalu dan senyum ja.


Terima kasih Manchester, thank you UoM. Kereta me rah yang meawan kalbu selalu
senyum pada saya ketika melalui Old Quadrangle ni. Terima kasih.

Setelah siap membeli, saya dan nina nak keluaq,  keluaq sambil memegang glass door kedai tersebut, ada pakcik, memegang guni tepung yang diborong, maka saya terus memegang glass door and bukak seluasnya agak pakcik berkenaan boleh lalu dengan jayanya. Sebaik pakcik melintas, anaknya turut melintas depan saya dan nina yang menemani saya bukak pintu, Pakcik tersebut langsung tidak memandang kami, while anak daranya menjeling dan menunduk tanpa senyuman. 

Serius, saya terasa. Terasa kecik ati, bila tak dihargai dengan sekecik pertolongan. Malu juga dengan nina sebab dalam apa juga kedaan saya minta dia untuk say terima kasih or thanks. Dah terbiasa dengnn keadaan di Manchester, "thank you" dan "sorry" tak pernah lekang dari mulut, walau sekecil pertolongan yang diberikan atau tak sengaja buat kesalahan.

Saya pasti rakyat Malaysia amnya dan Melayu/Muslim khususnya penuh dengan kesopanan yang tinggi. Semua yang baik2 ada pada Muslim dan ajaran Islam tidak ada yang tidak baik. Cuma tinggal kita yang nak atau tak nak amalkan.

Terima kasih. Dua perkataan yang sangat simple tapi mampu untuk memukau dan mencalitkan perasaan senang hati dan gembira kepada penerima. While maaf, mampu mencairkan hati dan menjernihkan yang keruh.

Till then, jom jadi baik!

Titik

Comments

Popular Posts