Di celah-celah kecemerlangan mereka..
i)
Hari ni result UPSR kakak isya keluar.
Kite tak dapat join.
kite keje.
kite juge memang tak boleh deal dengan bebenda kemajuan anak ni.
kite gabra.
Dalam banyak keadaan, kite percaya baba lebih tenang
kite akan dengar ulasan baba,
and kite akan ikut dari belakang, support.
Pastu, cuti kite pon dah tak de.
Banyak dah habis masa jaga baba kat hospital.
Kite juge tak boleh lari dari pejabat sebab kite pool dengan kawan kite.
Ok. Kite tau reason pool ni bukan reason yang baik.
tapi ia tetap reason.
Kite gabra di opis jua tadi.
Baba mesej.
Kakak dapat..ada a,b dan c.
Alhamdulillah untuk dia.
ikhlas, kite tak happy.
Kite sedih untuk dia.
kata baba, kakak nangis terus once dapat result.
Kite boleh paham rasa itu.
Pada kite, kakak dah buat the best.
bagus sangat sebab kak tak melalui standard 5 (sebab ada di Manchester)
Sekembalinya kakak di Malaysia,
Maths and Science yang kakak lalui sblm berlepas ke Manchester,
kaka belajar dalam english.
Kakak blur, once balik, semua nya dah jadi bahasa Melayu.
Cikgu cakap ke kite masa ambik report card first sem dulu,
kakak balik dulu, kakak blur,
tapi managed to catch up setelah sebulan.
Bukan kakak je,
adik2 dia yang lain pun sama.
Blur masuk kelas.
Kite kata kat kakak, kakak dah buat yang terbaik
dalam masa yang singkat itu.
Andai ada masa,
dan masa yang ada yang telah dibazirkan itu tidak dibazirkan,
Insya Allah kakak boleh meraih kejayaan lebih gemilang.
Kakak kecewa benar bila revise paper dengan cikgu lepas exam.
kakak kata boleh dapat lebih baik.
but hati kakak hancoq dengan result baru dia.
Kita bersyukur juga dengan ujian ini,
selain hikmah yang kite harapkan,
kite harap kakak ambik pengalaman ini
sebagai sesuatu yang boleh boost dia nanti.
Untuk dia fight yang kedepan-depan nanti.
Kite cuma sedih sebab kite tak dapat nak tolong kakak pi sekolah
berasrama penuh.
tapi kite lega, sekurang-kurangnya dia belum jauh dari kite.
ii)
argh! kite dulu pon macam tu.
kite selalu corot dalam pelajaran.
Tapi kite berusaha sungguh sangat sebenarnya.
Kite pulun sangat.
Sebab mak kite marah je kat kite
compare kite dengan orang lain yang lebih pandai.
Usaha kite dengan doa mak and abah,
kite dapat 5A dalam penilaian darjah lima masa tu.
kite dulu tak penah rasa exam ni besaq,
menentukan sekolah mana.
mungkin kakak juga sama rasa macam tu.
Tak pe lah kakak,
life must go on.
result ni bukan penamat segalanya.
Jom berubah!
Kite suka nak copy di bawah ni untuk tatapan masa depan.
PELUK ANAK ANDA WALAUPUN UPSR MEREKA COROT.
Tahniah untuk anak-anak yang berjaya mendapat keputusan UPSR yang cemerlang. Jangan risau jika tak cemerlang kerana itu hanya ukuran akademik sahaja. Saya juga murid corot dalam UPSR. Tetapi saya bangkit mendahului yang lain apabila saya mula mengetahui mengapa perlu saya pelajari sesuatu di sekolah dan mengenali minat sendiri.
Emak-emak dan ayah-ayah, jangan tekan anak untuk keputusan akademik yang cemerlang. Tekankanlah akhlaknya, nanti akademik itu akan mengikut.
Atuk-atuk dan nenek-nenek, cukup-cukuplah bertanyakan anak masing-masing apakah keputusan periksa cucu-cucu anda. Cukup-cukup juga membuat perbandingan antara cucu ini dengan cucu yang lain.
Cukuplah dalam perlumbaan ini. APakah tujuan peperiksaan? Untuk kenal kemampuan anak anda? atau untuk membanggakan diri bila anak anda jadi nombor satu?
Kita kenali kemampuan anak kita lebih dari peperiksaan mampu beritahu kita. Mengapa perlu pecah kepala untuk masuk ke perlumbaan mengejar terbanyak A atau kedudukan pertama?
Saya gusar bila sekolah tadika juga sudah mula ada exam sekarang ini. Bila saya berhubung dengan pengusaha tadika itu, mereka menjawab "Tadika kami memang asalnya tiada peperiksaan, tetapi ibu bapa yang minta peperiksaan untuk menilai keberkesanan sekolah dalam mendidik anak mereka".
Jika di negara maju seperti Finland (sistem pendidikan terbaik dunia ketika ini) guru mereka sendiri memberi laporan dan berbincang dengan ibu bapa akan prestasi anak. Tiada peperiksaan kecuali untuk kemasukan ke universiti sahaja.
Apabila tiada peperiksaan, maka tiadalah perlumbaan. Pernahkah anda lihat semangat marathon ada orang yang telah ke hadapan mahu memperlahankan larian untuk membantu peserta lain? Pasti tidak, semua mahu habiskan perlumbaan untuk hadiah. DAN HANYA ADA 1 HADIAH TEMPAT PERTAMA. Inilah sistem KOMPETITIF.
Saya lebih melihat kepada sistem KOPERATIF yang tidak berlumba tetapi semua murid akan memastikan rakan yang terlambat juga dibantu bersama dengan semangat berpasukan yang kuat. Dengan cara ini, anak balik rumah tidak sesak otak nak buka buku untuk menghafal. Apabila ada koperatif, akan ada perbincangan. Perbincangan adalah untuk pemahaman bukan penghafalan maka ANAK MENJADI ORANG FAHAM KONTEKS DARI MENGHAFAL TEKS.
Hari ini, jika anak anda pulang dengan sekeping slip keputusan yang tidak cantik, dakaplah anak anda dan peluklah mereka dengan erat lalu katakanlah
"It's ok, it's just an exam. I know you more than what exam can tell".
Credit to : Saiful Nang FB
Hari ni result UPSR kakak isya keluar.
Kite tak dapat join.
kite keje.
kite juge memang tak boleh deal dengan bebenda kemajuan anak ni.
kite gabra.
Dalam banyak keadaan, kite percaya baba lebih tenang
kite akan dengar ulasan baba,
and kite akan ikut dari belakang, support.
Pastu, cuti kite pon dah tak de.
Banyak dah habis masa jaga baba kat hospital.
Kite juge tak boleh lari dari pejabat sebab kite pool dengan kawan kite.
Ok. Kite tau reason pool ni bukan reason yang baik.
tapi ia tetap reason.
Kite gabra di opis jua tadi.
Baba mesej.
Kakak dapat..ada a,b dan c.
Alhamdulillah untuk dia.
ikhlas, kite tak happy.
Kite sedih untuk dia.
kata baba, kakak nangis terus once dapat result.
Kite boleh paham rasa itu.
Pada kite, kakak dah buat the best.
bagus sangat sebab kak tak melalui standard 5 (sebab ada di Manchester)
Sekembalinya kakak di Malaysia,
Maths and Science yang kakak lalui sblm berlepas ke Manchester,
kaka belajar dalam english.
Kakak blur, once balik, semua nya dah jadi bahasa Melayu.
Cikgu cakap ke kite masa ambik report card first sem dulu,
kakak balik dulu, kakak blur,
tapi managed to catch up setelah sebulan.
Bukan kakak je,
adik2 dia yang lain pun sama.
Blur masuk kelas.
Kite kata kat kakak, kakak dah buat yang terbaik
dalam masa yang singkat itu.
Andai ada masa,
dan masa yang ada yang telah dibazirkan itu tidak dibazirkan,
Insya Allah kakak boleh meraih kejayaan lebih gemilang.
Kakak kecewa benar bila revise paper dengan cikgu lepas exam.
kakak kata boleh dapat lebih baik.
but hati kakak hancoq dengan result baru dia.
Kita bersyukur juga dengan ujian ini,
selain hikmah yang kite harapkan,
kite harap kakak ambik pengalaman ini
sebagai sesuatu yang boleh boost dia nanti.
Untuk dia fight yang kedepan-depan nanti.
Kite cuma sedih sebab kite tak dapat nak tolong kakak pi sekolah
berasrama penuh.
tapi kite lega, sekurang-kurangnya dia belum jauh dari kite.
Gambar credit to : Berita Semasa
ii)
argh! kite dulu pon macam tu.
kite selalu corot dalam pelajaran.
Tapi kite berusaha sungguh sangat sebenarnya.
Kite pulun sangat.
Sebab mak kite marah je kat kite
compare kite dengan orang lain yang lebih pandai.
Usaha kite dengan doa mak and abah,
kite dapat 5A dalam penilaian darjah lima masa tu.
kite dulu tak penah rasa exam ni besaq,
menentukan sekolah mana.
mungkin kakak juga sama rasa macam tu.
Tak pe lah kakak,
life must go on.
result ni bukan penamat segalanya.
Jom berubah!
Kite suka nak copy di bawah ni untuk tatapan masa depan.
PELUK ANAK ANDA WALAUPUN UPSR MEREKA COROT.
Tahniah untuk anak-anak yang berjaya mendapat keputusan UPSR yang cemerlang. Jangan risau jika tak cemerlang kerana itu hanya ukuran akademik sahaja. Saya juga murid corot dalam UPSR. Tetapi saya bangkit mendahului yang lain apabila saya mula mengetahui mengapa perlu saya pelajari sesuatu di sekolah dan mengenali minat sendiri.
Emak-emak dan ayah-ayah, jangan tekan anak untuk keputusan akademik yang cemerlang. Tekankanlah akhlaknya, nanti akademik itu akan mengikut.
Atuk-atuk dan nenek-nenek, cukup-cukuplah bertanyakan anak masing-masing apakah keputusan periksa cucu-cucu anda. Cukup-cukup juga membuat perbandingan antara cucu ini dengan cucu yang lain.
Cukuplah dalam perlumbaan ini. APakah tujuan peperiksaan? Untuk kenal kemampuan anak anda? atau untuk membanggakan diri bila anak anda jadi nombor satu?
Kita kenali kemampuan anak kita lebih dari peperiksaan mampu beritahu kita. Mengapa perlu pecah kepala untuk masuk ke perlumbaan mengejar terbanyak A atau kedudukan pertama?
Saya gusar bila sekolah tadika juga sudah mula ada exam sekarang ini. Bila saya berhubung dengan pengusaha tadika itu, mereka menjawab "Tadika kami memang asalnya tiada peperiksaan, tetapi ibu bapa yang minta peperiksaan untuk menilai keberkesanan sekolah dalam mendidik anak mereka".
Jika di negara maju seperti Finland (sistem pendidikan terbaik dunia ketika ini) guru mereka sendiri memberi laporan dan berbincang dengan ibu bapa akan prestasi anak. Tiada peperiksaan kecuali untuk kemasukan ke universiti sahaja.
Apabila tiada peperiksaan, maka tiadalah perlumbaan. Pernahkah anda lihat semangat marathon ada orang yang telah ke hadapan mahu memperlahankan larian untuk membantu peserta lain? Pasti tidak, semua mahu habiskan perlumbaan untuk hadiah. DAN HANYA ADA 1 HADIAH TEMPAT PERTAMA. Inilah sistem KOMPETITIF.
Saya lebih melihat kepada sistem KOPERATIF yang tidak berlumba tetapi semua murid akan memastikan rakan yang terlambat juga dibantu bersama dengan semangat berpasukan yang kuat. Dengan cara ini, anak balik rumah tidak sesak otak nak buka buku untuk menghafal. Apabila ada koperatif, akan ada perbincangan. Perbincangan adalah untuk pemahaman bukan penghafalan maka ANAK MENJADI ORANG FAHAM KONTEKS DARI MENGHAFAL TEKS.
Hari ini, jika anak anda pulang dengan sekeping slip keputusan yang tidak cantik, dakaplah anak anda dan peluklah mereka dengan erat lalu katakanlah
"It's ok, it's just an exam. I know you more than what exam can tell".
Credit to : Saiful Nang FB
Comments