Ibrah dari sebuah kehilangan

24 Jun 2016 = 20 Ramadhan 1437H = Jumaat

Saya lewat update di sini.
meski hati nak sangat.. naakk sangat-sangat.

Usai kite baca al-Quran malam tu,
terus bukak FB.. standard lah kan.. hahha
the first yang keluar di timeline adalah..

Norsuriaty Bt Awang Hashim
24 Jun 2016 21:28

Assalam semua. Dimaklumkan yang mengenali Mohd Hamizar Hamid.. 
beliau telah dijemut Ilahi maghrib td berhampiran Hospital Putrajaya. 
Moga Allah mengampuninyadan ditempatkan bersama orang yang beriman..
Al-fatihah

Tiga kali saya baca,
memastikan apa yang saya nampak itu benar.
Sungguh, mata tidak menipu.

Terus saya bagitau baba.
Perginya suami sahabat saya sangat mengejut.
Allahuakbar.

Ibrah di sebalik pemergian wartawan BH itu..

1. Nampak posting kawan saya, yang lebih kami kenali sebagai Wok?
membaca posting itu adalah setenang tuan yang update.
sungguh. Wok sangat tenag dan tabah..
ada ruh di postingnya.

2. Sebaik wok update status itu,
penuh timeline saya, sehingga lusanya tentang almarhum yang telah pergi.
Rata2 kenalan sahabat wartawan, rakan sekolahnya, kawan2 universiti
masing2 menyebut tentang betapa mulianya sahabat itu.
Maka bertepatan dengan Allah menjempunya di bulan yang mulia juga.

3. Rata2 menyebut betapa tenangnya wok mengahadapi ujian maha besar itu.
itu bagi yang melihat,
tapi bagi saya yang jauh ni,
dapat rasakan tenangnya sahabat saya itu.

4. Ada yang upadate, ramainya sungguh yang ziarah jenazah di hospital.
Ramai sahabat handai almarhum yang menziarahi sehingga ke awal pagi.

5. Wok kata, Allah mudahkan semua urusan pengkebumian suaminya.
Dari mula almarhum dibawa ke hospital, sehingga ke perjalanan terakhirnya.

6. Setelah usai semua urusan, ahad berikutnya saya mesej wok.
Ucapkan takziah, selain bertanya khabar beliau dan anak2nya.
Sungguh! tenang amat wok.
Redha. Menyerahkan segalanya kepada Allah.



Sesungguhnya mati itu pasti.
amalan je yang kita ada untuk bawak bekal bertemu dengan Allah.




Sesungguhnya kite berazam nak jadi baik..
asik renew je azam ni..
kerapkali mesti tersasar.
sungguh nak  jadi baik.
Biarlah yang baik2 saja orang sebut kalau kite tak de satu hari nanti.
Sesungguhnya Allah uji sesuatu yang mampu kita tanggung ja..
bukan sesuatu di luar kemampuan.
Kehilangan adalah sesuatu yang menyedihkan,
hatta hilang barang belonging sendiri.
Maka bersedialah kita..
sesungguhnya bila masa kita dah ready tu,
Allah akan bagi kita rasa..
Masa tu lah nak test redho kita setakat mana..

Allah.. Allah.

Dah dulu
titik

Comments

Popular Posts